Foredrag

Trenger skolen din foredrag om nye pedagogiske metoder? I så fall kan du gjerne kontakte meg. Jeg har tidligere holdt flere foredrag om forskjellige tema, og det gjør jeg gjerne igjen. Hvis du kikker rundt på denne nettsiden, og synes det som står her virker interessant, send meg en melding, så kan det tenkes vi kan avtale noe.

Data

Jeg er ingen dataekspert, men jeg har lært meg mange forskjellige nettsider og programmer. Samtidig har jeg brukt mye tid på å å lage pedagogisk opplegg til å lære databruk, og for å få lærere til å ta dette mer i bruk. Noe av dette finner dere på nettsiden min.

Google Forms

Hvordan bruke Google Forms for å gjøre undervisningen spennende. Jeg kan vise dere hvordan dere gjør dette spennende for elevene, og lærer dem å fortelle.

Hvordan gjøre Powerpoint både spennende og lærerikt

• Hvordan lage presentasjoner som elevene liker å gå gjennom selv.

• Hvordan lære elevene å lage fine presentasjoner.

Å bruke spill i undervisningen

Jeg ble i 2021 bedt om å skrive en artikkel for bladet Historikeren om hvordan bruke kortspill i historieundervisningen. Dette er en av mine store lidenskaper, og ved å klippe ut noen kort, kan du gjøre timen både spennende og lærerik.

Ved å se kikke rundt på siden min, vil du legge merke til at jeg har laget spill til mange forskjellige fag, i tillegg til historie, både norsk, spansk, tysk og samfunnskunnskap. Jeg kan snakke om forskjellige aktiviteter som gjør undervisningen både spennende og lærerik.

Du finner eksempler på spill på nettsiden.

Historie

Jeg har laget mange forskjellige opplegg i historiefaget, og jeg viser dem gjerne hvordan du kan bruke spill og andre aktiviteter til å gjøre undervisningen mer interessant. For eksempel, hvordan gi elevene hemmelige roller under andre verdenskrig, hvor noen av dem er agenter, og skal overlevere dokumenter i hemmelighet.

Ellers kan elevene rangere grunner til at historiske hendelser fant sted, de kan få tildelt en person og lage plakat om vedkommende, eller de kan jobbe med å trekke linjer mellom historiske hendelser.

Norsk

Det meste jeg har laget innen faget er for norskfaget.

Eksempler

• hvordan bruke Google Forms til å lære elevene nynorsk

• hvordan få elevene til å disponere før de skriver

• hvordan bruke puslespill til å lære elevene å lese

• Hvordan spare penger på å skrive ut egne arbeidshefter

• Hvordan bruke glose- og grammatikkort til å trene på nynorsk

• Hvordan jobbe med skrivefeil på en effektiv måte

Samarbeid

Jeg har tidligere organisert samarbeid mellom skoler, og har i den forbindelse blitt intervjuet av både NDLA, Rekk opp hånda og Skolesnakk. Jeg kan snakke om erfaringer med samarbeid, og hva som skal til for å skape en god delingskultur i skolen.

Eksempler:

• Hvordan planlegge tverrfaglige emner på skolen

• Hva som skal til for å skape kultur for deling

• Hvordan samarbeide med andre skoler om emner