Hvordan løse problemene med AI

Jeg har tenkt på hvordan man kan løse problemene med AI fremover, og slik jeg ser det er bare noen få muligheter som ikke blir alt for dyre i fremtiden.

Om skriveøkter

1. Man må slå sammen timer så ofte som det lar seg gjøre. For eksempel, på VG1 og VG2 er det fire timer norsk i uken. Disse er som regel fordelt på to økter, for eksempel mandag og torsdag, med to timer hver. Slik kan man selvsagt også ha det i framtiden, men når det er skriveøkt med vurdering bør disse timene slås sammen. Man bytter med læreren som har timene før og etter, og man skriver i fire skoletimer i ett sett.

2. Læreren trenger ikke være tilstede hele tiden, men det er viktig at man i så fall setter av ressurser til vakter. Det er da viktig å planlegge skriveøkter tidlig, og sørge for å bytte timer i god tid.

3. Elevene må levere tekstene etter disse fire timene. De kan ikke ta med teksten hjem for å rette, den må leveres på skolen.

4. Skolen må slå på eksamensnettet for en halv dag. Elevene kan ikke ha tilgang til nettet mens de skriver. De må også slå mobiler på flymodus.

5. Elevene leverer, enten på minnepinne eller en versjon av eksamensnettsiden. Det burde ikke være umulig å lage en slik side, man trenger bare en side hvor man kan laste opp og ned filer.

Det er selvsagt også andre muligheter, men slik jeg ser det er dette den eneste muligheten man har for å skrive lengre tekster i skolen i framtiden som ikke blir for kostbar, om man ikke vil be elevene skrive for hånd. Eksamensnettet må slås på langt oftere enn det har blitt gjort tidligere, og ideelt sett bør man kunne stole på at alle tekster som gir vurdering er skrevet av elevene selv.

Her er det viktig at kommuner og fylkeskommuner ser på slike løsninger. Det burde ikke være umulig å finne noen løsninger før høsten.

Det viktigste er uansett at man innser at det ikke kan bli flere skriveøkter med åpent nett.