OM KJETILSKOLEN

Undervisningmateriale

Jeg begynte å dele gratis undervisningsopplegg sommeren 2017.

Alt du finner på denne siden er gratis, men jeg har utformet siden som en nettbutikk for å lette kunne legge ut oppdateringer.

Det er imidlertid lov til å donere litt her, siden det koster litt å opprettholde siden, men jeg vil fjerne muligheten dersom jeg får inn nok til å betale for webhosting.

​

Ingenting på denne siden vil noensinne koste penger. Dersom dere ønsker foredrag om delingskultur, vil jeg be om dere eventuelt dekker lønnen til vikarlærer. Jeg tror på gratisprinsippet i norsk skole.

​

Denne siden er opprettet av to grunner. Det er ikke for å dele undervisningsopplegg eller vise hvor flink jeg er til å lage pedagogiske opplegg. Denne siden er til for å vise hvilken jobb skoleledere IKKE gjør.

​

Hver dag kan skoleledere velge å jobbe for mer deling i den norske skolen. Hver dag velger de å ikke gjøre det. Utdanningssjefer kan sette i gang delingsprosjekter, samle skolene, og gjøre alt for at det ikke blir dobbeltarbeid, hvor to lærere lager den samme presentasjonen til det samme temaet.

​

Dersom en lærer deler et opplegg som har tatt to timer å utvikle, og hundre lærere bruker nevnte opplegg, vil det føre til besparelser på over 10% av et årsverk. To hundre timer er mer enn 10% av et årsverk.

Likevel er det det veldig lite fokus på deling i den norske skolen. Grunnen er at det ikke er noen ansvar, eller, korreksjon, det er ingen som ser på det som sitt ansvar. Dersom noen på toppen i skole-Norge hadde innsett behovet for deling, ville mye vært annerledes, men siden

Denne nettsiden er her for å minne skoleledere at de må ta ansvar.

Samtidig er dette et forsøk på å få lærere til å dele mer av det de produserer. Har du laget noe, hvorfor ikke dele det på internett?

IMG_6285-2.jpg