UDir og det manglende bilbeltet

EDIT: Jeg hørte nettopp utdanningsdirektøren forklare at de ikke kunne sende ut pdf-filer i forkant, siden det vil være elever med svekket syn, som vil ha behov for å forstørre teksten. Dette virker jo logisk, men da kan man jo bare sende ut et dokument i word-format også, så kan skolen skrive ut med større skrift. Dette er ingen god unnskyldning. De var uforberedte.

Mange har kanskje fått med seg nyhetene om eksamen i hovemål. Elever klarte ikke logge inn på UDirs sider. Dersom du ikke er oppdatert, les her, her, her, her eller her.

Mye er allerede skrevet om problemet, og jeg skal ikke forsøke å gjenta det som andre allerede har påpekt. Imidlertid er det umulig for meg å la denne saken passere uten å ri en av mine kjepphester. Dette hadde ikke vært et problem om ikke skolestrukturen hadde vært så rigid.

UDir kjørte i dag bil uten bilbelte. De kunne laget et sikkerhetstiltak, hvor ledelsen på skolen kunne fått eksamen på pdf en halvtime før, og så skrevet ut til eventuelle elever som ikke klarte å logge inn. De kunne også hatt minnepinner hvor skolen kunne levert dokumentene som en ekstra sikkerhet. De kunne tatt forholdsregler, de valgte å ikke gjøre det.

Udir kommer i dagene fremover til å skylde på teknologien, på samme måte som en bilist uten bilbelte skylder på det glatte føret. Internett kan av og til svikte, men det visste også UDir. De valgte å kjøre, og håpe at de ikke trengte et bilbelte. Dessverre trengte de et i dag, i dag kjørte de utfor, og de hadde ingen tiltak mot internettproblemer.

I de siste ukene har over tusen lærere signet et opprop for eksamen på papir. Det har vært ytret ønsker om mulighet for å skrive ut eksamen til elever som ønsker det. Dette har ikke blitt imøtekommet. UDir valgte å ikke lytte til lærerne, til deres underordnede, og resultatet ble deretter. Ikke la dem slippe unna ved å skylde på teknologien.

1,854 views0 comments