Historiekort

Dette er et opplegg jeg har fått inspirasjon til å lage etter å ha snakket med en av mine dyktige kolleger.

OBS. Kortene må tilpasses, ikke bruk kort som du ikke kan mye om. Ikke alle ark er fylt ut.

Kortene kan brukes på forskjellige måter.

Del ut ett kort til hver elev etter at du har gått gjennom et tema. Spør elevene om de kan si noe om temaet. Du kan vurdere om de skal få lov til å slå opp først.

1. Legg til nye kort etter hvert. Etter den før-greske antikken har du 30 kort. Etter Hellas har du 60 kort. Etter Roma har du 90 kort. Slik kan du fortsette til slutten av VG3.

2. Du kan bruke tid i starten av hver time og spørre noen av elevene om temaet de har trukket. Selv om dere snakker om middelalderen, kan de likevel få spørsmål om demokratiet i Athen. Noen elever kan svare høyt for hele klassen, resten kan fortelle til naboen hva temaet handler om.

3. Bruk dette på muntlige høringer, be elevene trekke kort og greie ut om temaet.

4. Du kan også be elevene trekke flere kort og se om det er noen forbindelser mellom dem.

5. Alternativt kan elevene få utdelt alle kort, og selv trene på dem.

Dokumentene vil oppdatert etterhvert.

Historiekort VG2 1.1
.docx