Kritisk tenkning - spill 2.0

Dette er et spill som har blitt brukt i forbindelse med konfirmasjon, men det kan også brukes i skolen. Målet er å få elevene til å reflektere rundt kritisk tenkning.

Meningen med spillet er å lære unge å jobbe som selgere av svindelprodukter, og dermed kanskje kunne kjenne igjen metodene senere i livet. Det gjør også elevene i stand til å spille skuespill og bruke sine overtalelsesevner.

Skriv gjerne ut arkene i forskjellig farger.

1. Bland kortene og be hver spiller om å ta ett kort i hver form, med unntak av de rektangulære som legges i en bunke i midten.

2. En av spiller begynner og er kunden. Kunden snur det øverste rektangulære kortet hvor det står en lidelse.

3. De resterende spillerne skal nå selge sin metode til kunden. De må bruke alle ordene som står på kortene deres. Står det Kina vil produktet være fra Kina. Der hvor det står … må de fylle inn selv. De diamantformede kortene er selve produktet.

4. Etter at alle har gjort sin “pitch” vil kunden velge produktet som vedkommende tror er det "beste" (eller overbeviser mest).

5. Deretter blandes alle kortene og de deles ut på nytt igjen.

6. Spilleren til høyre er nå kjøperen.

7. Fortsett slik til bunken med lidelser er tom eller dere ønsker å avslutte spillet.

OBS: De må ikke lese helt nøyaktig det som står på kortene, men de kan omformulere litt. Meningen skal imidlertid være den sammen.

Etter spillet kan dere spørre elevene/ konfirmantene:

• Er det noen som virket overbevisende?

• Kan det tenkes at selv om vi hører noe som virker overbevisende så er det ikke sant?

• Er folk flest lettlurte?

Nedenfor ligger to filer, en i Publisher-format, en annen i PDF. Jeg har ikke fylt ut alle kortene, det er mulig å gjøre det selv, om en ønsker.

kritisk tenkning spill
.pdf