Kunnskapsspill VG2 historie

Updated: May 29, 2023

Dette er et spill inspirert av en versjon utviklet av Silje Kristin Friberg for ungdomsskolen.

Ikke alle spørsmålene har blitt gjennomgått i timen, men det gjør ikke noe, siden det bare er 36 kort. Da vil spørsmålene gjentas flere ganger i løpet av en runde. Spørsmålene fra VG3 er tatt med for å forberede elevene for neste år. De bør ikke være umulige for den jevne elev. Ellers kan du gjerne be elevene droppe den første kategorien, dersom denne skulle være for vanskelig.

Hva du trenger

• Spillebrikker

• Terning

• Saks til å klippe ut kortene

Hvordan gjennomføre.

1. Skriv ut ett brett for hver gruppe med elever (4-5).

2. Skriv ut ett sett med kort til hver gruppe og klipp ut.

3. Skriv ut ett skjema til hver gruppe, om du ikke ha

4. Elevene spiller med reglene til Trivial Pursuit. De kan eventuelt bestemme at de får kakebit om de svarer rett på et spørsmål uansett hvor de er.

5. Dersom du ikke har kakebitene fra TP, kan du bruke skjemaet, de setter et kryss om de klarer å svare.

Kortene

Spillkort - Historie VG2 1.2