Quiz - amerikanske presidenter

1. Hvem er den eneste presidenten som har sittet to perioder, men ikke sammenhengende?

2. Hvem var den eneste presidenten som ikke hadde engelsk som morsmål?

3. Hva hadde alle presidenter valgt i runde år mellom 1860 og 1980 til felles?

4. Hvilken president utvidet USA mest?

5. Hvem var den første visepresidenten som overtok etter at en president døde?

6. William Henry Harrison døde etter bare tre uker som president, hva er den sannsynlige forklaringen?

7. Hvor mange av de amerikanske presidentene regnes vanligvis blant grunnlovsfedrene?

8. Hvor mange presidenter har blitt skutt og drept?

9. Hvilken president var den eneste som møtte både grunnlovsfedrene og Abraham Lincoln?

10. Hvilken president har vunnet flest valg?

11. Hvilken president ble etterpå leder for høyesterett?

12. Hvor mange "presidentfamilier" er det, det vil si at familien har hatt to presidenter innen storfamilien (tre generasjoner)?

13. Hvem er disse presidentene?

a.

b.

c.

d.

e.

1. Grover Cleveland

2. Martin van Buren (nederlandsk)

3. De ble enten skutt eller døde en naturlig død som president (Reagan ble skutt, men overlevde)

4. James K. Polk

5. John Tyler

6. Trolig drikkevannet i Washington. Det er en påstand at han døde av lungebetennelse fordi han nektet å ha på en frakk under innsettelsestalen, men i så fall ville han fått symtomer umiddelbart. Det fikk han ikke.

7. Fem, fra Washington til Monroe. De påfølgende var barn under revolusjonskrigen.

8. Fire, Abraham Lincoln, James Garfield, William McKinley og John F. Kennedy

9. John Quincy Adams

10. Franklin D. Roosevelt (4)

11. William Howard Taft

12. Tre, Adams (far og sønn), Harrison (bestefar og barnebarn) og Bush (far og sønn). Roosevelts var i slekt, men lenger bak.

13. a. Zachary Taylor, b. James Monroe, c. Andrew Johnson, d. Herbert Hoover, e. Gerald Ford