Quiz nr 16

Updated: Mar 22

Liste over alle quizer finner du her. Svarene står lenger nede på siden.

1. I 2021 vant reindriftssamer i Høyesterett over vindkraftprodusenter som hadde bygget vindmøller i et området hvor rein pleide å beite. Hvor fant dette sted?

2. En tidligere statsminister meldte seg under okkupasjonen inn i Nasjonal Samling. Hva het han, og hvilket parti tilhørte han?

3. Hvilken guddinne fra norrøn mytologi plukket epler som holdt gudene unge?

4. Franz Joseph Gall er kjent for å ha utviklet en pseudovitenskap, hvilken?

5. Hva heter romdiktatoren innen scientologiens mytologi, en diktator som sendte millioner av vesener til jorden for å sprenges i en vulkan?

6. Hvor mange norske fylker er uten kystlinje, og hva heter de?

7. En amerikansk slave kjempet i 1856 for sin frihet i amerikanske høyesterett, hva het han?

8. Encyclopedia Britannica beskriver forfatteren slik: A leader of the Neoromantic revolt at the turn of the century, he rescued the novel from a tendency toward excessive naturalism. Hva heter den norske forfatteren?

9. Radiomannen Toralv Øksnevad fikk et kallenavn under krigen, hvilket?

10. Ranger fra tidligst til senest av hendelser i 2020:

• Amy Coney Barrett blir ny dommer i USAs høyesterett

• Barnehager og skoler stengt på grunn av Covid

• Donald Trump frikjent under første riksrettssak

• George Floyd blir drept

1. Fosen

2. Jens Hundseid (Bondepartiet 1932-33)

3. Idunn

4. Frenologien

5. Xenu

6. Ett - Innlandet

7. Dred Scott