Quiz nr 4

Updated: Mar 22

Liste over alle quizer finner du her. Svarene står lenger nede på siden.

1. Et kjent slagord som det har blitt hevdet at presten Johan Tetzel sa var “Når pengene i kisten klinger…” Hva er neste linje?

2. Mustafa Kemal fikk tilnavnet Atatürk, hva betyr det?

3. Hvilken religion hadde det gamle Persia før den muslimske invasjonen?

4. Faren var forfatter, sønnen ble statsminister, barnebarnet ble filmregissør, oldebarnet ble ambassadør. Den nålevende tippoldedatteren er teaterprodusent. Hva er deres etternavn?

5. Den høyeste krigsmedaljen i Norge er Krigskorset med sverd. Dersom medaljen deles ut flere ganger til samme person legges det til et sverd i medaljen. Hva er det høyeste antall sverd på krigskorset som har blitt delt ut?

6. I 2002 gjennomførte BBC en kåring av de hundre største britene gjennom historien. 30 000 stemte. Winston Churchill vant, Isambard Kingdom Brunel kom på andre plass, og en kvinne kom på tredje plass. Hva het hun?

7. I hvilken by holder Norges eldste symfoniorkester til?

8. I 2002 kåret de 100 fremste forfatterne i verden de 100 beste bøkene gjennom tidene, med tre av Shakespeares verker på listen. Hvilke tre?

9. I hvilket land var António de Oliveira Salazar diktator fra 1933 til 1968?

10. Ranger fra nord til sør (i alfabetisk rekkefølge): Bolivia - Equador - Uruguay - Venezuela

1. Sjelen ut av skjærsilden springer

2. Tyrkernes far