Bildelæring

Updated: Apr 24, 2023

Dersom du synes dette er nyttige opplegg, kan du gjerne gi litt tilbake ved å sende meg noen av dine opplegg.

Jeg har tidligere på denne bloggen anbefalt språklærere om å gå til anskaffelse av brettspillene Mysterium eller Dixit.

Edit: Det finnes også andre spill med slike kort. Sjekk ut Mysterium Park, Stella, Obscurio og When I Dream. Nå har jeg ikke spilt alle, men jeg synes personlig at Mysterium har de beste kortene for språklæring.

Foto: Libellud - All Rights Reserved

Foto: Libellud. All rights reserved.

Grunnen til dette er at spillene inneholder bilder som kan være nyttige i språklæringen. Se bilder fra Mysterium her, og Dixit her. Dersom du ikke ønsker å kjøpe spillene, er det i stedet mulig å kjøpe billigere utvidelsessett, som også inneholder kort, for eksempel her og her.

Det passer for alle elever som lærer språk, men ikke snakker helt flytende. Det vil si fremmedspråk på ungdomsskole og videregående, engelsk på mellomtrinnet og norsk som andrespråk.

Opplegget gjennomføres på følgende måte:

1. Del ut ett kort til hver elev.

2. La elevene få noen minutter til å studere bildene og reflektere over hvor mye de kan beskrive. Du kan la dem få bruke ordbok om du vil. Noen kan bare nevne fargene, andre kan liste opp objektene, andre igjen kan beskrive med adjektiver. Du kan også be dem finne verbene, og bøye dem i alle former. De flinkeste kan kanskje fortelle en historie rundt bildet.

3. Gå deretter rundt og hør elevene beskrive bildene.

Fordelen med dette er at de lærer nye ord og at de må bruke språket til å beskrive situasjoner de aldri har sett før. Samtidig har de nå visuelle ankre til å huske ordene. For eksempel, tenk at en elev får tildelt kortet øverst til venstre på dette bildet. Eleven vet ikke hva badekar er på norsk/spansk/ fransk/osv, så eleven bruker ordbok. Nå har eleven et bilde av et merkelig badekar i hodet, og det kan gjøre det enklere å huske ordet. Ved at kortene er minneverdige, blir kanskje ordene det samme.

Samtidig kan man bruke kortene flere ganger. Del ut de samme kortene til elevene noen måneder senere, og se hvor mye mer de kan beskrive. Bare fantasien setter grenser.

Alternativ til spillene

Dersom du ikke har lyst til å kjøpe nevnte spill kan du i stedet bruke filen nedenfor. Bildene er hentet fra Pexels.com.

bildelæring
Download PDF • 5.41MB