Tridominos med dyr

Updated: Apr 24, 2023

Dersom du synes dette er nyttige opplegg, kan du gjerne gi litt tilbake ved å sende meg noen av dine opplegg.

Edit: Posten er oppdatert med nye versjoner, med 18 ekstra kort, både på nynorsk og bokmål.

Dette er et spill basert på brettspillet Tridominos. Tanken er at elevene kan lære, samtidig som de forsøker å legge ut kort.

Jeg vet ikke hvilket trinn det passer best for, men det er kanskje mulig å bruke på flere måter. Dersom du vil benytte deg av dette, anbefaler jeg at du skriver ut på tykt papir, og lagrer kortene i poser, til å brukes senere.

• Klipp ut bitene og del ut til elevene i grupper på 3-4.

• Stokk bunken og del ut tre kort til hver elev. Legg ut et kort i midten.

• Den yngste begynner med å legge et kort inntil det kortet som ligger ute. Sidene må passe sammen, for eksempel «Tiger» og «Lever i Asia», eller "krokodille" og "legger egg". Eleven trekker så et nytt kort, og det er neste elev sin tur.

• Dersom det ikke er mulig å plassere ut et kort, viser eleven kortene på hånden til de andre. Dersom eleven ikke kan plassere ut noe, sier vedkommende pass og trekker et nytt kort.

• Elevene fortsetter rundt til alle kortene er trukket, så fortsetter de til de er tomme for kort.

• Lærer kan hjelpe om det er vanskelig.

• Dersom en vil kåre en vinner kan en gi ett minuspoeng hver gang noen sier pass, og ett plusspoeng hver gang noen klarer å dekke til to sider med et kort.

Bildene på kortene er kun ment som illustrasjoner. Noen kort har to dyr, men dessverre er det bare plass til ett bilde. Illustrasjonene er fra Flaticon.com

Bokmålsversjon - ny versjon

tridominos dyr