Hvordan bruke puslespill

Updated: Apr 24, 2023

Dersom du synes dette er nyttige opplegg, kan du gjerne gi litt tilbake ved å sende meg noen av dine opplegg.

Jeg har tidligere delt puslespill på denne siden, men jeg har ikke skrevet mye om hvordan de kan brukes. Det har imidlertid en annen lærer gjort, og jeg har fått tillatelse til å dele tekst og bilder.

Dersom du lurer på hvor du kan finne puslespillene, søk på denne siden.

Ellers kan jeg legge til at jeg anbefaler at dere skriver ut puslespillene på litt tykt papir og lager egne klassesett som gjør at man bare trenger å klippe ut figurene en gang. Husk å dele med andre lærere, slik at dere slipper dobbeltarbeid.

Tekst og bilder av Lisa Thorsen

I dag brukte jeg de fine puslespillene som Kjetil Hope la ut her i min klasse (3.trinn) 🤗. Godt samarbeid og ivrige elever 👌🏼

• Det jeg gjorde for å tilpasse litt, var å fargelegge figuren slik at regnestykke og besvarelse fikk samme farge.

• Jeg streket også under tallene 6 og 9 for å synliggjøre de litt bedre for de små.

• Et tips jeg oppdaget fort i dag, er å merke hvert sett med en symbol! Fort gjort for de små å miste noen biter på gulvet, og da er det ikke lett å vite «hvor skal denne biten?».

• Jeg markerte også posen med samme symbol, sånn at det blir enklere for dem å rydde.

• Når elevene har klart å løse oppgaven, får de vite at de finner fasiten inne på One Note.